02/01/2025, 21:05

Dłuższe zestawy ciągnik + naczepa w Polsce

Dłuższe zestawy ciągnik + naczepa w Polsce

Od lat obserwujemy rozwój transportu drogowego w Europie, gdzie coraz popularniejsze stają się dłuższe zestawy pojazdów, osiągające nawet 25,25 metra. Po wielu latach obserwacji, temat ten w końcu zaczyna nabierać realnych kształtów również w Polsce. Czy to oznacza rewolucję w branży transportowej? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w niniejszym wpisie, analizując aktualne plany i wyzwania związane z wprowadzeniem tych innowacyjnych rozwiązań.

Koncepcja Programu Pilotażowego

Z najnowszych doniesień Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad programem pilotażowym, który ma na celu warunkowe dopuszczenie do ruchu zestawów o długości 25,25 metra. To ważny krok naprzód, który może znacząco wpłynąć na efektywność transportu drogowego w Polsce.

Kontrowersje Wokół DMC

Jednakże, pojawiają się pewne kontrowersje dotyczące założeń programu. Ministerstwo rozważa utrzymanie standardowej dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) na poziomie 40 ton dla tych dłuższych zestawów. Według PISiL, takie ograniczenie byłoby „antyproduktywne, antyefektywnościowe i antyekologiczne”, skutkując niską ładownością i ograniczając korzyści płynące z zastosowania dłuższych pojazdów. Organizacja ta proponuje podniesienie DMC co najmniej do 48 ton, wzorując się na rozwiązaniach czeskich. Takie podejście, w połączeniu z ośmioosiowymi konfiguracjami, mogłoby zminimalizować negatywny wpływ na stan dróg, dzięki niższemu naciskowi na oś.

Propozycje PISiL – Dodatkowe Wymogi

Oprócz kwestii DMC, PISiL zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia dodatkowych wymogów, takich jak:

Dodatkowe Szkolenia dla Kierowców

Prowadzenie tak długich zestawów wymaga specjalnych umiejętności i wiedzy, dlatego odpowiednie szkolenia są kluczowe dla bezpieczeństwa.

Wyznaczenie Tras

Określenie konkretnych dróg (głównie autostrad i dróg ekspresowych) dopuszczających ruch takich pojazdów, z możliwością zjazdu na drogi niższej kategorii na krótkich odcinkach (do 10 km).

Dodatkowe Ograniczenia na Drogach Niższej Kategorii

Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 60 km/h, zakaz wyprzedzania tych zestawów przez innych użytkowników dróg oraz zakaz przekraczania przejazdów kolejowych.

Warto zaznaczyć, że są to na razie propozycje PISiL, a ostateczny kształt programu zależy od decyzji Ministerstwa Infrastruktury.

Kraje które dopuściły dłuższe zestawy

W których krajach w Europie możemy spotkać takie dłuższe zestawy? Już w kilkunastu: Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Niemczech, Holandii, Belgii, Irlandi, Hiszpanii, Portugalii, Czechach oraz Słowacji.  

Podsumowanie

Wprowadzenie dłuższych zestawów na polskie drogi to szansa na zwiększenie efektywności transportu i redukcję emisji. Jednakże, kluczowe jest znalezienie optymalnych rozwiązań, uwzględniających zarówno korzyści ekonomiczne, jak i bezpieczeństwo oraz stan infrastruktury drogowej. Dyskusja na temat DMC i dodatkowych wymogów jest niezwykle istotna i powinna uwzględniać głos branży transportowej. Miejmy nadzieję, że ostateczne decyzje będą oparte na rzetelnych analizach i przyczynią się do rozwoju nowoczesnego i zrównoważonego transportu w Polsce.

Czy pomożemy z ciężarówkami? Może być nomen-omen ciężko, ale nasza pomoc drogowa Gruszka24 pomoże wam z niemal każdym pojazdem, nie tylko z autami osobowymi, ale i z samochodami dostawczymi. 

 

Go to top