Opublikowane na Pomoc drogowa Kraków - Skawina tel: 795 971 370 Gruszka24h (https://gruszkapomocdrogowa.pl/)
16/07/2024, 05:47

Nowe Cła na samochody elektryczne- UE wytacza działa

Nowe Cła na samochody elektryczne- UE wytacza działa
Wojna podatkowa (celna) między EU a Chinami wkracza na nowy etap. 
Na jaki? przeczytajcie.

Europejska wojna celna o samochody elektryczne wkracza w nową fazę

 

Początek lipca przyniósł trudny czas dla niektórych przedsiębiorców. Dla których?  Dla Chińczyków.

Od 5 lipca Unia Europejska nalicza tymczasowe cła o charakterze karnym na chińskie samochody elektryczne.

Jaka jest przyczyna nałożenia ceł?

Unia Europejska nałożyła tymczasowe cła karne na samochody elektryczne z Chin z powodu nieuczciwej konkurencji wynikającej z dotowania chińskiego sektora produkcji aut elektrycznych przez rząd chiński.

Komisja Europejska przeprowadziła 9-miesięczne dochodzenie, w wyniku którego ustaliła, że Chiny stosują szereg mechanizmów subsydiowania, m.in.:

Te subsydia dają chińskim producentom nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną nad europejskimi firmami, co zagraża unijnemu przemysłowi motoryzacyjnemu i utrudnia rozwój europejskiego sektora aut elektrycznych.

Jaki jest cel nałożenia karnych ceł na samochody elektryczne z chin?

Celem nałożenia ceł jest wyrównanie szans na rynku i ochrona europejskich producentów. Tymczasowe cła obowiązują od 5 lipca 2024 r. i mogą zostać zamienione na stałe cła na okres do 5 lat, jeśli kraje członkowskie UE zatwierdzą tę decyzję.

Stawki ceł zróżnicowane są w zależności od producenta i wynoszą od 17,4% do 27,4%. Dodatkowo doliczane są one do już obowiązujących 10% ceł unijnych na samochody elektryczne.

 

Wysokość karnych ceł na samochody elektryczne z chin

Jakiej wysokości  karne cła zostały nałożone?

  BYD - 17,4 proc. 

  SAIC - wysokość 38,1 proc.  (właściciel marki MG)

  Geely - 20 proc. (właściciel marki Volvo, partner technologiczny polskiej marki Izera)


Od czego zależą wysokości kar? Od woli współpracy z Komisją Europejską. Dlaczego BYD i Gelly zapłacą mniej? Bo wykazały dobrą wolę i chęć współpracy. Dlaczego SAIC (czyli właściciel tak popularnego w Polsce MG) zapłaci 38,1%? Bo nie chciał pójść na rękę KE.

Co ważne, omawiane stawki to stawki interwencyjne, czyli będą doliczane do podstawowej stawki cła, wynoszącej 10%. W efekcie m.in. MG będą obłożone cłem, wynoszącym 48,1%.

 

Kto poniesie konsekswencje nowego cła?

 

Kto może się martwić?  My, konsumenci. Niemal 50% cła to jawna walka z innym państwem. Kto poniesie koszt? My, w salonach dealerskich.  Czy to sprzeczne z zasadami wolnego rynku? Zdania są podzielone. Co ciekawe, jeszcze bardziej boi się… koncern Volkswagen, bo niemal 40% jego produkcji to auta sprzedawane właśnie w Chinach. Czeka nas zemsta Pekinu? Nie byłoby to specjalnie zaskakujące..

 

Co czeka nas dalej? Czas pokaże…

Adres źródła: https://gruszkapomocdrogowa.pl/poradniki/nowe-cla-na-samochody-elektryczne-ue-wytacza-dziala