25/09/2025, 20:15

Koniec jazdy z zakazem? Zapowiedź ministra

Koniec jazdy z zakazem? Zapowiedź ministra

Zero Tolerancji dla Recydywistów: Minister Sprawiedliwości Wypowiada Wojnę Piratom Drogowym


Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiada zdecydowaną ofensywę przeciwko recydywistom drogowym, eskalując działania na rzecz zapewnienia realnej egzekucji orzeczonych zakazów prowadzenia pojazdów. W opublikowanym komunikacie oraz wpisie w serwisie X szef resortu sprawiedliwości zaapelował do Prokuratury Krajowej o zaostrzenie reakcji i dążenie do kar adekwatnych do wysokiej społecznej szkodliwości czynów.



Inicjatywa Ministerialna: Weryfikacja Postępowań i Wezwanie do Stanowczości


Decyzje podjęte przez Ministra Żurka stanowią bezpośrednią odpowiedź na niepokojące dane dotyczące łamania sądowych zakazów prowadzenia pojazdów. Z informacji przekazanych przez resort wynika, że w ciągu półtora roku orzeczono ponad 20 tysięcy takich zakazów, a jednocześnie odnotowuje się tysiące recydywistów, którzy je ignorują, popełniając kolejne przestępstwa drogowe. Taka skala naruszeń, określana przez ministra jako stan, który „nie może pozostać bez reakcji”, wymusiła podjęcie natychmiastowych i skoordynowanych działań na szczeblu ministerialnym.

Minister Żurek skierował do Prokuratora Krajowego Dariusza Korneluka oficjalne pismo z żądaniem podjęcia stanowczych kroków. Wśród nich kluczowe jest:

  • Lustracja postępowań przygotowawczych: Zlecono weryfikację wszystkich spraw kierowców, którzy pomimo prawomocnych zakazów (na podstawie art. 42 k.k.) dopuścili się przestępstw drogowych, w tym również czynów z art. 244 kodeksu karnego (niestosowanie się do zakazu). Kontrola obejmie okres styczeń 2024 r. – czerwiec 2025 r., koncentrując się na sprawach, w których skierowano akt oskarżenia lub wniosek o warunkowe umorzenie.

  • Stosowanie środków zapobiegawczych: Żurek wzywa prokuratorów do każdorazowego rozważania i stosowania środków prewencyjnych wobec osób łamiących zakazy.

  • Udział w rozprawach: Zapewnienie czynnego udziału prokuratorów w rozprawach sądowych, w tym na etapie postępowania wykonawczego, z naciskiem na egzekwowanie kar proporcjonalnych do wysokiej szkodliwości społecznej.



"Zakaz Musi Być Realną Ochroną": Wzmocnienie Egzekucji Prawa


Centralną tezą ministerialnej interwencji jest stwierdzenie, że "zakaz prowadzenia pojazdów musi być realną ochroną dla społeczeństwa, a nie pustym przepisem". W tym celu w Ministerstwie Sprawiedliwości powołano specjalny zespół zajmujący się problemem notorycznego łamania zakazów.

Działania te mają charakter prewencji ogólnej i indywidualnej, ukierunkowanej na skuteczne powstrzymanie sprawców przed ponownym popełnieniem przestępstw drogowych oraz wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa wśród pozostałych uczestników ruchu.



Legislacyjna Kontrofensywa: Projekt Ustawy i Zaostrzenie Sankcji


Równolegle do działań prokuratorskich, Ministerstwo Sprawiedliwości przypomina o przyjętym w lipcu projekcie przepisów, który ma w sposób systemowy zaostrzyć walkę z tzw. "bandytami drogowymi". Wspólny projekt, przygotowany we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwem Infrastruktury, zakłada szereg surowych sankcji, mających na celu eliminację recydywistów z ruchu drogowego.

Wśród kluczowych zmian legislacyjnych znajdują się:

  • Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów w przypadku najgroźniejszych recydywistów.

  • Przepadek pojazdów stanowiących narzędzie przestępstwa.

  • Surowsze sankcje karne za nielegalne wyścigi oraz brawurową jazdę, które stanowią bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia publicznego.

Statystyki za ubiegły rok – 13 084 orzeczone zakazy prowadzenia pojazdów, a w pierwszym półroczu bieżącego roku 7 601 – stanowią alarmujący wskaźnik skali problemu. Apel Ministra Żurka do Prokuratury Krajowej, w tym o sporządzenie zbiorczego sprawozdania i bieżące wskazywanie środków prawnych służących jednolitemu stosowaniu prawa, podkreśla pilną potrzebę szybkich i skutecznych działań wszystkich organów ścigania. Zgodnie ze stanowiskiem resortu, jest to warunek realnej poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.

Go to top