26/10/2025, 17:56

Niższa akcyza dzięki Mazda Polska?

Niższa akcyza dzięki Mazda Polska?

Mazda wygrała z fiskusem – akcyza na hybrydy będzie niższa

Co to jest akcyza i dlaczego płacimy ją za samochody?

Akcyza to rodzaj podatku pośredniego, który w Polsce obowiązuje m.in. na wyroby tytoniowe, alkohol oraz samochody osobowe, szczególnie te sprowadzane z zagranicy. Podatek ten został wprowadzony, by wyrównać koszty zakupu auta z kraju i importu, a także wspierać budżet państwa.

Każdy, kto sprowadza samochód z Unii Europejskiej lub spoza niej ‒ niezależnie od tego, czy jest to pojazd nowy czy używany ‒ musi zapłacić akcyzę. Obowiązek ten powstaje także przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce z zagranicy. Kluczowe jest, że stawka podatku zależy od pojemności silnika auta oraz jego rodzaju napędu.

Stawki akcyzy w Polsce – od czego zależy wysokość podatku?

W 2025 roku obowiązują dwie podstawowe stawki akcyzy dla samochodów osobowych:

  • Silniki o pojemności do 2000 cm³ – podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu.

  • Silniki powyżej 2000 cm³ – podatek stanowi aż 18,6% wartości pojazdu.

Samochody elektryczne i wodorowe są całkowicie zwolnione z akcyzy. Hybrydy typu plug-in (PHEV) i klasyczne hybrydy, w zależności od pojemności silnika, korzystają z preferencyjnych, niższych stawek akcyzy. W praktyce, przy zakupie auta za granicą konieczna jest deklaracja podatkowa AKC-U/S, którą należy złożyć w urzędzie skarbowym lub online w ciągu 14 dni od sprowadzenia samochodu

Hybryda – co to właściwie znaczy?

Samochód hybrydowy to pojazd, który łączy dwa źródła napędu: silnik spalinowy oraz elektryczny. Istnieją różne typy hybryd:

  • HEV (hybrid electric vehicle) – klasyczna hybryda, która może poruszać się tylko na silniku elektrycznym przy niskich prędkościach;

  • PHEV (plug-in hybrid) – hybryda z możliwością ładowania z gniazdka i jazdy na samym prądzie na dłuższych dystansach;

  • MHEV (mild hybrid) – tzw. miękka hybryda, gdzie silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, ale nie jest w stanie samodzielnie napędzać auta.

Miękkie hybrydy były przez fiskusa traktowane niejednoznacznie – wątpliwości budzi zakres ich „elektryczności” oraz wpływ na ekologię, przez co fiskus odmawiał prawa do preferencyjnej akcyzy dla wybranych modeli, m.in. Mazdy.

Spór Mazdy z fiskusem – przełomowe orzeczenie sądu

Mazda Motor Poland postanowiła zakwestionować interpretacje Krajowej Informacji Skarbowej, według której miękkie hybrydy nie powinny korzystać z niższej akcyzy. Firma zaskarżyła decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który orzekł, że „samochodem hybrydowym jest każdy pojazd oparty na współdziałaniu silnika spalinowego i elektrycznego” – nawet jeśli silnik elektryczny nie napędza auta samodzielnie.

Urzędnicy złożyli jeszcze skargę kasacyjną, ale ją oddalił Naczelny Sąd Administracyjny. Dzięki temu wyrokowi jasne stało się, że samochody Mazdy wyposażone w układ MHEV mają prawo do korzystania z niższych stawek akcyzy bez dodatkowych formalności – wystarczy potwierdzić obecność dwóch źródeł napędu.

Kto skorzysta na niższej akcyzie?

Od teraz wszystkie samochody hybrydowe ‒ klasyczne, plug-in oraz miękkie hybrydy (w tym Mazda MHEV) – objęte są preferencyjną akcyzą:

  • Pojemność silnika do 2000 cm³: akcyza wynosi 1,55% wartości pojazdu.

  • Pojemność silnika powyżej 2000 cm³: akcyza to 9,3% wartości pojazdu.

Niższa stawka dotyczy zarówno aut nowych, jak i kilkuletnich hybryd sprowadzanych zza granicy, które wcześniej podlegały standardowej, wyższej akcyzie.

Co dalej z podatkiem akcyzowym na samochody?

Wyrok sądu w sprawie Mazdy to ważny sygnał: fiskus musi traktować wszystkie hybrydy jednakowo, niezależnie od tego, ile jazdy odbywa się na samym prądzie, a ile na benzynie czy dieslu. Pozostaje pytanie, czy Polska zdecyduje się w kolejnych latach na system podatku akcyzowego oparty nie tylko o pojemność silnika, lecz także o emisje spalin – jak w krajach Europy Zachodniej.

Dla kierowców to dobra wiadomość: hybrydy, także te „miękkie”, będą po prostu tańsze. A to kolejny krok na drodze do popularyzacji aut o niższym wpływie na środowisko, bez względu na rodzaj napędu.

Go to top