Koniec prywatnych pojazdów na buspasach? Pionierski program w Trójmieście.
Jak wiecie, Buspasy to pasy ruchu przeznaczone wyłącznie dla autobusów i trolejbusów. Mają one na celu usprawnienie ruchu komunikacji miejskiej i zwiększenie jej przepustowości. W niektórych miastach z buspasów mogą korzystać też taksówki, pojazdy MTON, motocykle czy samochody elektryczne, zależnie od decyzji podjętych przez władze lokalne.
W dużych aglomeracjach miejskich, gdzie ruch jest często zakorkowany, buspasy mogą odegrać kluczową rolę w poprawie punktualności i dostępności transportu publicznego. Dzięki temu, że autobusy mogą poruszać się po buspasach bez przeszkód, mogą one szybciej docierać do swoich pasażerów.
Buspasy mogą również przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i hałasu w miastach. Ponieważ autobusy emitują mniej zanieczyszczeń niż samochody osobowe, ich częstsze korzystanie z buspasów może poprawić jakość powietrza w miastach. Dodatkowo, buspasy mogą przyczynić się do zmniejszenia hałasu, generowanego przez ruch samochodowy.
Jakie korzyści płyną z buspasów?
- Poprawa punktualności komunikacji miejskiej: Buspasy umożliwiają autobusom szybsze poruszanie się, co może przełożyć się na zmniejszenie liczby opóźnień.
- Zwiększenie przepustowości transportu publicznego: Buspasy mogą zwiększyć przepustowość transportu publicznego, co pozwoli na przewiezienie większej liczby pasażerów.
- Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza: Buspasy mogą przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, generowanego przez samochody osobowe.
- Zmniejszenie hałasu: Buspasy mogą przyczynić się do zmniejszenia hałasu, generowanego przez ruch samochodowy.
Oczywiście, buspasy nie są panaceum na wszystkie problemy ruchu drogowego w dużych miastach. Jednak mogą one stanowić skuteczne narzędzie do poprawy wydajności i efektywności transportu publicznego.
Gdańsk stawia na sztuczną inteligencję, aby walczyć z kierowcami łamiącymi przepisy ruchu drogowego.
W mieście rozpoczęły się testy specjalnej kamery, która przy pomocy sztucznej inteligencji będzie rejestrować pojazdy poruszające się po buspasach i w zatokach autobusowych.
Urządzenie zostało zamontowane w jednym z autobusów Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Kursuje on na dwóch regularnych liniach na Wyspę Sobieszewską: 112 i 186.
Kamery rejestrują obraz w wysokiej rozdzielczości, a następnie wykorzystują sztuczną inteligencję do identyfikacji pojazdów. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie, które z nich poruszały się po buspasach bezprawnie. Nie ujawniono, z którego modelu AI korzysta system, ani która z firm jest za niego odpowiedzialna.
Pilotaż potrwa osiem tygodni. Po jego zakończeniu urzędnicy ocenią, czy system jest skuteczny i czy warto go wdrożyć na stałe.
W Gdańsku problem z kierowcami łamiącymi przepisy ruchu drogowego jest powszechny. Na buspasach często można spotkać samochody osobowe, które blokują drogę autobusom.
Nowy system ma pomóc w rozwiązaniu tego problemu i poprawić punktualność komunikacji miejskiej Na chwilę obecną miasto deklaruje, w pierwszym etapie testów nie będzie przekazywało nagrań i danych organom uprawnionym do nakładania kar.
Wszystko wskazuje na to, że takie rozwiązania mogą w najbliższym czasie stać się codziennością.
Autor zdjęcia: Piotr Wittman / gdansk.pl