Zestaw naprawczy w puszce- czy to dobre rozwiązanie?
W przeszłości w samochodach osobowych standardem było posiadanie pełnowymiarowego koła zapasowego. Z czasem producenci zaczęli rezygnować z tego rozwiązania na rzecz zestawów naprawczych, które zajmują mniej miejsca. Czy to dobre rozwiązanie?
Czym jest zestaw naprawczy
Zestaw naprawczy do opon to niewielki pojemnik zawierający płyn uszczelniający i końcówkę do nakręcenia na wentyl. W przypadku przebicia opony należy spuścić powietrze, następnie wprowadzić końcówkę do opony i wtłoczyć płyn uszczelniający. Płyn ten ma za zadanie wypełnić dziurę i tymczasowo naprawić oponę.
Zestaw naprawczy ma kilka zalet. Po pierwsze, zajmuje niewiele miejsca, więc można go przechowywać w bagażniku bez konieczności rezygnacji z innych przedmiotów. Po drugie, jest prosty w użyciu, więc każdy kierowca może go wykorzystać. Po trzecie, pozwala dojechać do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.
Jak używać zestawu naprawczego?
Zasady użycia są w praktyce banalnie proste i składają się z 4 kroków:
- Spuścić całkowicie powietrze z koła (poprzez wykręcenie zaworu z felgi/opony)
- Nakręcić na wentyl końcówkę z zestawu naprawczego, wprowadzić cały środek do wnętrza opony
- Wkręcić zawór (aby można było napompować koło)
- Napompować koło czy to pompką, przenośnym kompresorem, czy też korzystając z naboju ze sprężonym powietrzem.
Jednak zestaw naprawczy ma też kilka wad. Po pierwsze, pozwala naprawić jedynie niewielkie uszkodzenia opony. Jeśli dziura jest większa niż około 3 mm, naprawa nie będzie skuteczna. Po drugie, płyn uszczelniający może uszkodzić oponę i felgę. Po trzecie, jazda na oponie naprawionej zestawem naprawczym jest ograniczona do prędkości 80 km/h.
Wnioski: Koło zapasowe, Zestaw Naprawczy czy Holowanie?
Eksperci zalecają, aby zestaw naprawczy traktować jako ostateczność. Jeśli tylko jest to możliwe, lepiej zaopatrzyć się w pełnowymiarowe koło zapasowe lub koło dojazdowe.
Zestaw naprawczy do opon to dobre rozwiązanie, gdy nie mamy innego wyjścia. Jednak jeśli mamy możliwość, lepiej zaopatrzyć się w pełnowymiarowe koło zapasowe lub koło dojazdowe.
- W przypadku zestawów naprawczych w butelce płyn uszczelniający może rozlać się po całej wewnętrznej powierzchni opony, co utrudnia jej naprawę w warsztacie wulkanizacyjnym.
- Producenci zestawów naprawczych coraz częściej opracowują uszczelniacze, które są łatwiejsze do usunięcia z opony. Jednak nawet w przypadku tych uszczelniaczy naprawa opony może być trudna i kosztowna.
Jeśli napotkacie na trasie taki problem, a nie chcecie podejmować się naprawy we własnym zakresie, służymy pomocą. „Pomoc Drogowa Gruszka” i jej załoga jest zawsze gotowa do wsparcia i uratowania sytuacji.