Pułapki na polskich drogach: nowe fotoradary stacjonarne w natarciu!
Fotoradary stacjonarne - co to takiego i jak działają?
Fotoradary stacjonarne to urządzenia automatycznie rejestrujące wykroczenia drogowe, m.in. przekraczanie dozwolonej prędkości. Zazwyczaj montowane są w miejscach o dużym natężeniu ruchu lub tam, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków.
Zasada działania fotoradarów stacjonarnych opiera się na wykrywaniu prędkości pojazdów za pomocą fal radarowych. W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, fotoradar rejestruje zdjęcie pojazdu, numer rejestracyjny, datę i godzinę zdarzenia.
Zebrane dane trafiają następnie do odpowiednich służb, które weryfikują wykroczenie i wysyłają mandat do właściciela pojazdu.
Rodzaje fotoradarów stacjonarnych w Polsce
Polskie drogi wyposażone są w wiele typów fotoradarów stacjonarnych. Do najpopularniejszych należą:
Fotoradary słupkowe: Te urządzenia montowane są na słupach przy drogach. Ich widoczność z daleka działa prewencyjnie, skłaniając kierowców do przestrzegania przepisów.
Fotoradary kabinowe: Umieszczone w specjalnych kabinach przy drogach, są mniej widoczne od fotoradarów słupkowych, co może zaskoczyć nieuważnych kierowców.
Fotoradary odcinkowe: Rejestrują prędkość pojazdów na określonym odcinku drogi. Średnia prędkość obliczana jest na podstawie czasu przejazdu między dwoma punktami kontrolnymi.
Fotoradary red-light: Rejestrują przejazdy na czerwonym świetle.
Nowy nabytek GITD i GDDKiA - fotoradar TraffiStar SR390
Inspekcja Transportu Drogowego (GITD) i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakupiły ostatnio fotoradar stacjonarny najnowszej generacji - TraffiStar SR390.
Ten nowoczesny model oferuje szereg zaawansowanych funkcji:
Pomiar prędkości w obu kierunkach jazdy
Pomiar prędkości pojazdów jadących po pasach przeciwległych
Rozpoznawanie tablic rejestracyjnych z dużej odległości
Rejestracja obrazu i dźwięku
Możliwość montażu stacjonarnego i w radiowozie
Monitorowanie do 6 pasów ruchu
Rejestracja do 6 pojazdów jednocześnie
Odróżnianie pojazdów osobowych od ciężarówek
Wysoka skuteczność odczytywania tablic i twarzy
Wykrywanie wjazdu na czerwonym świetle
Wykrywanie złamania zakazu skrętu/zawracania
Fotoradary TraffiStar SR390 mają być instalowane w szczególnie niebezpiecznych miejscach, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków.
Gdzie najwięcej fotoradarów? Rozkład w województwach
Liczba fotoradarów stacjonarnych w poszczególnych województwach Polski jest zróżnicowana. Według danych GITD z 2024 roku w Polsce znajduje się 583 urządzeń, w:
- Województwie mazowieckim: 82 fotoradary, z czego aż 33 w samej Warszawie
- Województwie wielkopolskim: 50 fotoradarów
- Województwie śląskim: 48 fotoradarów
- Województwie dolnośląskim: 45 fotoradarów
- Województwie pomorskim: 43 fotoradary
- Województwie Łódzkim 38 fotoradarów
- Województwie Małopolskim 37 fotoradarów
- Województwie Kujawsko-pomorskim 35 fotoradarów
- Województwie Podkarpackim 34 fotoradary
- Województwie Lubelskim 31 fotoradarów
- Województwie Zachodniopomorskim 29 fotoradarów
- Województwo Warmińsko-mazurskim 28 fotoradarów
- Województwie Lubuskim 27 fotoradarów
- Województwie Świętokrzyskim 26 fotoradarów
- Województwie Podlaskim 25 fotoradarów
- Województwie Opolskim 24 fotoradary
- Województwie Dolnośląskim 22 fotoradary
Jak uniknąć mandatu z fotoradaru?
Najlepszym sposobem na uniknięcie mandatu jest oczywiście przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.
Jeśli jednak zdarzy Ci się przekroczyć dozwoloną prędkość, możesz spróbować uniknąć mandatu, stosując się do kilku wskazówek:
- Zachowaj ostrożność w miejscach, gdzie często montowane są fotoradary.
- Zwolnij przed fotoradarem.
- Używaj tempomatu.
- Zachowaj odpowiedni odstęp od innych pojazdów.
Bądź świadomy swoich praw. Jeśli już dojdzie do wykonania fotografii, pamiętaj, że:
- Masz prawo do wglądu w zdjęcia i dane z fotoradaru.
- Możesz złożyć odwołanie od mandatu.
Wątpliwości
Zagrożenia związane z fotoradarami stacjonarnymi
Oczywiście nie krytykujemy dbania o bezpieczeństwo, ale warto mieć na uwadze, że chociaż fotoradary stacjonarne przyczyniają się do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar śmiertelnych na polskich drogach, to ich obecność niesie ze sobą pewne zagrożenia. Oto kilka z nich:
- Nagłe hamowanie przed fotoradarem:
Stwarza ryzyko kolizji: Niespodziewane hamowanie kierowców przed fotoradarem może zaskoczyć jadących za nimi pojazdów, co może prowadzić do kolizji, a nawet wypadku. Szczególnie niebezpieczne są sytuacje na wąskich drogach lub w godzinach szczytu.
Jeśli będziecie mieli nieszczęście znaleźć się w takiej sytuacji, dzwońcie do nas. Gruszka24 czuwa, w ciągu 20-30 minut pojawimy się ze wsparciem. Jesteśmy do Waszej dyspozycji, znajdziecie nas tu. - Zwiększa emisję spalin: Nagłe hamowanie i ponowne przyspieszanie generuje większą emisję spalin, co negatywnie wpływa na środowisko.
- Może prowadzić do stresu: Kierowcy, którzy obawiają się mandatów, mogą odczuwać stres podczas jazdy, co może obniżać ich koncentrację i zwiększać ryzyko popełnienia błędów.
Niemniej, dane statystyczne dobitnie wskazują, że umiejscowienie fotoradaru niemal całkowicie zmniejsza ryzyko wystąpienia wypadków ze skutkiem śmiertelnym na danym odcinku drogi.