Nowa Benzyna na stacjach od przyszłego roku! Czy będzie potrzebne Holowanie?
Od 1 stycznia na stacjach pojawi się nowa benzyna, która zastąpi paliwo, które znajdziemy obecnie w dystrybutorach pod znakiem "95". Dla lwiej części kierowców przejście z benzyny oznaczonej E5 na E10, będzie niezauważalne. Pojawia się jednak pytanie, czy wszystkich. Niestety raczej nie.
E10 a E5, benzyna nie dla wszysytkich
Co do zasady, możecie bezpiecznie założyć, że wasze auto spokojnie będzie w stanie przyjąć benzynę E10. Powinniście jednak wzmożyć czujność jeśli korzystacie z pojazdu, który:
-Korzysta z zasilania gaźnikowego
-Korzysta z mechanicznego czy bezpośredniego wtrysku paliwa pierwszej generacji (slniki GDI Volvo, Renault, czy Mitsubishi, FSI od grupy VW)
Resort Klimatu uruchomił portal, na którym możemy sprawdzić poprzez wyszukiwarkę, czy nasz pojazd będzie mógł bezpiecznie korzystać z paliwa E10. Znajdziecie go pod adresem https://e10.klimat.gov.pl/
Benzyna E5 i E10 różnią się zawartością biokomponentów. Benzyna E5 zawiera maksymalnie 5% bioetanolu, natomiast benzyna E10 zawiera maksymalnie 10% bioetanolu.
Bioetanol to alkohol wytwarzany z roślin, takich jak zboża, kukurydza lub trzcina cukrowa. Jest on bardziej przyjazny dla środowiska niż benzyna, ponieważ wytwarza się go z odnawialnych źródeł.
Zwiększona zawartość bioetanolu w benzynie E10 może mieć negatywny wpływ na niektóre starsze samochody. Bioetanol jest bardziej higroskopijny niż benzyna, co oznacza, że łatwiej absorbuje wilgoć z powietrza. Może to prowadzić do korozji metalowych części układu paliwowego, takich jak gaźnik lub wtryskiwacze paliwa.
Co najciekawsze, raczej nie ma powodów do niepokoju, bowiem E10 jest już powszechnie stosowana w krajach UE (zwłaszcza zachodnich).Coraz częściej na stacjach można spotkać paliwo z 20-procentowym dodatkiem biokomponentów (E20).